Er vi på vei mot et nytt klassesamfunn? Burde vi avlive Peer Gynt som ikon? Hvem var egentlig Sokrates og ligger kunstens styrke i evnen til å provosere?
Sammen med forskningsmiljøer, kunstnere og politikere arrangerer Festspillene i Bergen gratis samtaler og debatter som belyser problemstillinger i tilknytning til festspillprogrammet. I alt er det ni samtaler på ettermiddagstid hvor alle interesserte inviteres til ulike tematiske dypdykk. Kunstens muligheter til å reflektere politiske og eksistensielle spørsmål, er også utgangspunkt for et eget seminar.
– Samtaleprogrammet er et tilbud til dem som ønsker å utvide festspillopplevelsen og fordype seg i de ulike spørsmålene som reises. Til nesten samtlige av arrangementene har vi i tillegg gratis introduksjoner, mens ordskifteprogrammet kan man også delta på uavhengig av om man skal se forestillinger eller ei, sier festspilldirektør Per Boye Hansen.
På årets festspillprogram står blant annet klassikerne Peer Gynt og Jeppe på berget i litt nye versjoner. I forlengelse av den omdiskuterte Peer Gynt-forestillingen fra Rogaland teater har festspilldirektøren bedt den unge forfatteren og scenekunstneren Demian Vitanza (f. 1983) om å skrive et essay om den kjente karakteren. Resultatet er et angrep på Gynt som ikon og norgesreklame. Essayet, som deles ut gratis, blir også utgangspunkt for en samtale på DNS onsdag 30. mai.I den svenske oppsetningen av Jeppe på berget er handlingen lagt til dagens Sverige, og under ligger spørsmålet om et klasseløst samfunn bare er en utopi. Til Bergen kommer Kristin Clemet, Ottar Brox, Sveinung Rotevatn og den svenske forskeren Lars Trädgårdh for å diskutere utfordringer som den nordiske velferdsmodellen står overfor. Ser vi konturene av et nytt klassesamfunn?
Forskningsmiljøer på universitetet har vist stor interesse for å gripe fatt i tema fra festspillprogrammet og invitere til samtaler og seminarer som formidler ny kunnskap og forskjellige perspektiv. Forskningsgruppen for Antikkens filosofi kan fortelle om ulike syn på Sokrates og hvorfor han ble dømt til døden. Med utgangspunkt i de cubanske oppsetningene av Jon Fosse, som vises på årets festival, snakker forskningsmiljøer fra UiB og Uni research om oversettelsesutfordringer og kulturelle ulikheter sammen med kunstnere fra Havanna og Bergen. Den tverrfaglige forskningsgruppen for filosofi, språk og kunst ved UiB inviterer til seminar om kunstverket i kritisk teori i forbindelse med oppsetningen av Bertolt Brechts Fatzer, mens Kritikerlaget ser nærmere på kunstens politiske funksjoner.
Ellers møter vi i samtaleprogrammet blant annet Holbergpris-vinneren, koreografen Alan Lucien Øyen og en rekke av kunstnerne i byen som er spesielt kjent for sin formidling til barn.