– Marco Polo er en opera som rommer hele verden. Jeg ønsker å lage en visuelt rik, levende og tilgjengelig forestilling, og jeg ønsker å lage en oppsetning som er unik for Bergen, sier Netia Jones.
Den unge britiske regissøren og videokunstneren var nylig i Bergen for å presentere sine regiideer til oppsetningen av Marco Polo. Operaen, komponert av kinesiske Tan Dun, har aldri blitt vist i Skandinavia før, og blir et av høydepunktene under neste års festspill. Også visuelt.
– Marco Polo er en utrolig rik vev av impulser – musikk, litteratur, historiske og oppdiktede personer, språk, geografi og kultur. Det er så mye å ta fatt i, sier Netia Jones.
Eventyrlige kostymer
– For det første har du den konkrete reisen, fra Venezia til Kina. Tenk hvor eventyrlig en slik reise var på 1200-tallet, i alt av lukter og farger, silkestoff og skrifttegn, påpeker hun.– Jeg ønsker å vise dette gjennom å lage et visuelt rikt scenebilde, der jeg blant annet lar meg inspirere av de forseggjorte overflatene Kina er kjent for. Ikke minst i klærne. Jeg ser for meg kostymer som blir skulpturer i seg selv; nesten umulige å gå rundt i, men overdådig vakre, sier hun.– I tillegg er det den indre, spirituelle reisen. Hele historien om Marco Polo er preget av mystikk, helt fra den ble fortalt første gangen. Jeg ønsker å vise dette samspillet mellom fantasi og virkelighet på scenen, vise hvordan det ene speiles i det andre.Sitarer og bjellerEn tredje reise Netia Jones påpeker er den musikalske: Tan Duns musikk henter impulser fra øst og vest, fra tradisjon og samtid, og blander det til sitt eget uttrykk, blant annet med en instrumentering du sjelden ser i Grieghallen. Her er det vanlige symfoniorkesteret blitt tilført instrumenter Marco Polo møter på sin reise: Sitarer og tabla, tibetanske horn og bjeller og kinesiske trommer er bare noen av innslagene, som også bidrar visuelt.Alt dette knytter Jones sammen med virkemidlene hun er blitt mest kjent for: En utstrakt bruk av film og projeksjoner. Hun er blitt kalt Storbritannias mest fantasifulle operaregissør, blant annet på grunn av måten hun benytter film til å gi nye dimensjoner til forestillingene. Den visuelle fremførelsen er ikke ferdigredigert, men skapes der og da.Billedlegger musikken– Oftest når film og musikk blandes må musikken rette seg etter filmen. Jeg gjør det omvendt. Jeg framfører alt live fra datamaskinen med partituret framfor meg, og følger og billedlegger musikken, sier hun. – Jeg ønsker å bruke film og projeksjoner til å skape et uttrykk som er visuelt slående, og som bygger opp under den musikalske opplevelsen.Netia Jones påpeker også at musikken i Marco Polo ikke er vanskelig og sær, men tvert imot tilgjengelig og engasjerende. Og hun har følgende oppfordring til alle: «Listen without fear!»