R’arier for en kjole er et eksperiment som innebærer en klanglig og en koreografisk utforskning av forholdet mellom en voksen kvinnestemme og jentekor
- R’arier er et nytt bidrag til norsk samtidsopera. Vi ville begynne i det små, vi ville lage et mindre verk hvor også barn var involvert sammen med komponist, solist, koreograf og produsent. Resultatet er blitt et overraskende, virkningsfullt verk som når fram til både barn og voksne, mener produsent Torunn M. Eriksen
Uten ord utvikles en dialog mellom aktørene hvor også jentesangerne har en aktiv rolle. Utviklingen av både det vokale, det musikalske og det koreografiske uttrykket er i prosess og foregår helt fram til siste øyeblikk før teppet går opp. Det skjer i Håkonshallen onsdag 1. juni kl. 19.00 og 21.00.
R’arier for en kjole – changing identities er koreografert av Sølvi Edvardsen, en av Norges mest etablerte koreografer, og musikken er komponert av Synne Skouen. Hun har i økende grad basert sine verker på dramatiske konsepter.
Kjolen er designet av Marit Eken Kalager. Den fremstår i mange formasjoner og inntar posisjoner av ulike skikkelser. Tekstilkreasjonen er utøverens ”kostyme” og komposisjonen er knyttet til de ulike visuelle framtoninger og relasjonen til jentenes kostymer og bevegelser.
Sangeren Ruth Wilhelmine Meyer har mange års erfaring som solist og har hatt utallige forestillinger av ulik art, blant annet fra prosjektet Klangfugl. Her har barna som publikum vært integrert i forestillingen.
- I vårt arbeid ser vi at Meyers nonverbale, ekspressive uttrykk inspirerer barna til å finne og utvikle egne stemmers muligheter: Omfang, klangvariasjoner, energi og mot til å kaste seg utpå. Helt konkret oppnår hun at barna finner vokale uttrykk de tidligere aldri har hørt seg selv gjøre, vi snakker her om et spenn på fire oktaver, ulike vibratoer og vi snakker om å bryte tonen i raske svingninger, i grenselandet mellom ulike stemmefunksjoner. Dette er enestående, det ligger utenfor rammen for hva en vanligvis bruker stemmen til, sier Eriksen og forteller at barna synes å fryde seg over å finne disse nye klangene.
Prosessen startet med at de samlet alle aktører til en performance som demonstrerte dette som er blitt et unikt tilskudd under skapelsen av det nye verket.
- Erfaringen fra arbeidet er at prosjektet bidrar til musikalsk utvikling blant aktørene. Forarbeid og innstudering av musikk og bevegelser inspirerer til sangglede, oppfinnsomhet og nyskapende muligheter, sier Eriksen.