07. juni 2017
15 dager med festspill i Bergen er over. Anders Beyer er svært fornøyd med en vellykket gjennomføring av sine femte festspill som direktør.
– Kvaliteten på produksjonene har holdt et gjennomgående høyt nivå, noe som gjenspeiles i tilbakemeldingene fra både publikum og kritikere, sier Anders Beyer.
Mer ny musikk, mer norsk musikk og flere klassiske konserter i Troldsalen er noe av det som skiller årets festspill fra fjorårets. Store internasjonale produksjoner som Shakespeares sonetter av Robert Wilson og Rufus Wainwright, teaterforestillingen 887 av Robert Lepage, samt urpremieren av The Tiger Lillies’ Edgar Allan Poe’s Hauted Palace, var arrangement som trakk mange publikummere.
I løpet av Anders Beyers første periode som festspilldirektør, økte antall besøkende fra rundt 60.000 i 2012 til rundt 120.000 i 2016. I år var antall besøkende på det ordinære festspillprogrammet rundt 63.000. I tillegg har det så langt vært rundt 8000 besøkende innom utstillingene i nyåpnete KODE 1, som blant annet huser Dronning Sonjas utstilling Underveis, som var inkludert i festspillprogrammet.
– Besøkstallet for årets festspill er som forventet, ettersom vi hadde vesentlig færre produksjoner og valgte å utelate de store utendørsarrangementene i byrommet, for eksempel på Festplassen og ved Lille Lungegårdsvann. Vi presenterte en noe mindre, spisset og annerledes festival i år sammenlignet de de siste årene, og er godt fornøyd med resultatet, sier Beyer.
Årets festspillkomponist var finske Kaija Saariaho, som preget repertoaret på mange av arenaene. London Sinfonietta med solist Peter Herresthal fremførte Saariahos Graal Théâtre i samarbeid med regissør Aleksi Barrière. Bestillingsverket Concordia ble også fremført for aller første gang av Jakob Kullberg og Aliisa Neige Barrière under Festspillene.
– Kaija Saariaho er en av vår tids absolutt største komponister. Det har vært til stor glede og inspirasjon å ha henne til stede i Bergen og oppleve musikken hennes under Festspillene, sier festspilldirektøren.
Mentorprogrammet Crescendo, hvor unge norske utøvere innen klassisk musikk øver og spiller konserter med mentorer i internasjonal verdensklasse, hadde etter lanseringen i 2016 også i år en egen konsertserie med flere utsolgte konserter, hvorav flere var utsolgt.
– Det er tydelig at festspillpublikummet setter stor pris på å følge utviklingen til disse uhyre dyktige unge musikere. Du skal ikke se bort fra at morgendagens aller fremste stjerner innen klassisk musikk i Norge vil springe ut fra Crescendo-programmet, sier Beyer.
Fakta om Festspillene i Bergen 2017:
De 65. i rekken
285 arrangement
40 arenaer
1850 kunstnere og medvirkende
29.000 solgte billetter