Sjøforsvarets Musikkorps. Foto: Sjur Pollen

Norsk krigshistorie komponert

  • Hjem
  • Festival
  • 2022
  • Artikler
  • Norsk Krigshistorie Komponert

21. januar 2022

Hvordan skriver man musikk om norsk krigshistorie? Komponist Håkon Berge snakker om Jon Fosse, sin egen sønn og viktigheten av videreformidling av historie i arbeidet med det nykomponerte verket Telavågtragedien.

– Dette prosjektet har kommet i stand som en treenighet. Jeg skrev musikk til en forestilling i 2017 med tittel Slaget på Vågen med tekst av Cecilie Løveid. Dette er trinn to i det som er tenkt som en tre-trinns rakett, forteller komponist Håkon Berge.

Håkon Berge. Foto: Privat

Telavågtragedien er Håkon Berges nyskrevne verk om nazistenes hevnaksjon mot Telavåg. Verket fremføres av Sjøforsvarets Musikkorps i Håkonshallen 30. mai med bl.a. Tora Augestad og Thorbjørn Gulbrandsøy som solister, Edvard Grieg Vokalensemble samt dirigent Ingar Bergby.

Håkon Berge har vært komponist hele sitt yrkesaktive liv. Han var direktør for symfoniorkesteret i Kristiansand, og har laget en rekke bestillingsverk til orkester og andre ensembler. Han har også i lengre perioder hatt sentrale verv i norsk musikkliv som styreleder i Norsk Komponistforening, TONO og Ultimafestivalen. I 2022 ble han utnevnt til æresmedlem i Norsk Komponistforening. Han startet karrieren som teaterkomponist da det var mye levende musikk på teatrene, og 69-åringen jobber ennå mye med musikk og tekst.

Se NRKs Komponistportrett med intervju med og musikk fra Håkon Berge fra 1987 her.

– Sjøforsvarets Musikkorps ville lage en forestilling om hendelser på Vestlandet som var relatert til Forsvaret, som var historiske og mer opp mot vår tid. Da ble Telavågprosjektet lansert som en idé som jeg syntes var veldig god, og dessverre ble enda mer aktuell etter vi satte i gang, sier Håkon Berge.

Tragedien i Telavåg

Våren 1942 i okkuperte Norge jevnet tyskerne fiskeværet Telavåg i Øygarden med jorden i en brutal hevnaksjon. Angrepet var et voldsomt svar på en skuddutveksling hvor to høytstående Gestapo-offiserer og en norsk agent ble drept. Den tyske okkupasjonsmakten sprengte og brente ned 300 hus, senket alle båtene og tømte bygda for folk. Mennene ble sendt i konsentrasjonsleir og barn, kvinner og gamle ble først internert på Storetveit skole, og siden til Framnes.

Se NRKs program om Telavåg med vitnesbyrd fra innbyggerne i Telavåg her.

Som en vestlending som har vokst opp med sjø, foreldre som var flyktninger i Sverige under krigen, og med en far fra Bergen kjente Berge godt til fortellingen om Telavåg. Han fant ekstra bakgrunnsstoff til verket fra museum og biblioteker, med blant annet Arnfinn Hagas bok, Aksjon Telavåg, hvor mange av faktaopplysningene er hentet fra.

– Solistene er rollefigurer som har hvert sitt opplevelsessynspunkt på hva som skjedde. To gutter i 15- og 16-årsalderen er og med her, og en del av historien er at tyskerne sendte gutter og menn mellom 16-60 til Tyskland. En av disse vennene ble altså sendt til Sachshausen, mens en ble sendt til Framnes. Det forteller litt om vilkårligheten i hvor grusom opplevelsen må ha vært, forteller Håkon Berge.

Se arkivbilder fra angrepet og gjenreisningen av Telavåg i Digitalt Museum her. 

Tekstlig samarbeid med sønnen

Lars Berge, Håkons Berges sønn, har jobbet med teksten til dette stykket. Lars Berge er utdannet skuespiller fra Juilliard i New York, og har mye erfaring med tekst og oversetting, men dette er første gang han har samarbeidet med faren.

– Man har levd et langt liv med en sønn som nå er i tredveårene, og plutselig er du i en helt annen situasjon i forhold til hva du er vant med. Det har vært veldig inspirerende. Jeg har aldri jobbet med han før, så det har vært veldig spennende. Faren var nok mest nervøs for dette samarbeidet, ler Håkon Berge.

Lars Berge. Foto: Alessio Attanasio

Komponisten har jobbet med Sjøforsvarets musikkorps flere ganger. I arbeidet med Telavågtrageiden komponerer han ikke alt som ett massivt verk, men utfordrer heller det kammermusikalske med forskjellige instrumentsammensetninger i ulike roller i deler av verket. 

Slaget på Vågen og Telavågtragedien er to veldig forskjellige verk. Slaget på Vågen med Cecilie Løveids strålende tekst krevde andre ting enn Telavågtragedien som nærmer seg mer et dokumentarisk melodrama. Denne historien er òg til våre foreldres tid, mens Slaget på Vågen var flere hundre år gammelt materiale, forteller Håkon Berge.

Å komponere om historiske hendelser

I Jon Fosses Nobel-foredrag i desember fant komponisten et nytt bilde på sine egne kunstneriske prosesser.

– Hørte du foredraget? Du må høre hele, det er fantastisk. Han beskrev noe som traff meg litt, han beskrev at du jakter på en tid, et rom, et sted som er foran deg. På en måte er det sånn å komponere og. Du har en klanglig og musikalsk ide som du prøver å forfølge, men selve prosessen er at den vender og vrir seg mot andre ting, og der du tenkte du skulle er kanskje ikke der du havner. Men å beskrive en kunstnerisk prosess kan jeg ikke på samme måte som Jon Fosse gjorde under Nobel-uken, sier Berge.

Les hele Nobelforedraget til Jon Fosse her.

“Noko anna, kanskje litt merkeleg, er at eg alltid når eg skriv ein eller annan gong får ei kjensle av at teksten alt er ferdigskriven, der ute ein eller annan stad, ikkje inne i meg, og at det berre gjeld å skriva han ned før teksten forsvinn.”

- Jon Fosse, fra Nobelforedraget

Det andre verket i Berge og Sjøforsvarets Musikkorps' trilogi om hendelser langs kysten i Norge er fra nyere tid, og Berge bruker oppdiktede personer i sin fortelling om tragedien. 

– Det er vanskelig å komponere om norsk krigshistorie, men jeg føler meg ganske trygg på at vi har truffet en tone som viser respekt for de faktiske hendelsene og de som er etterkommere etter disse ulykkelige menneskeskjebnene. Jeg var i Telavåg i juni på Nordsjøfartsmuseet og pratet en del med folk. Jeg hadde inntrykk av at de jeg møtte var tilfredse med at historien ikke gikk i glemmeboken. Dette har vært del av min ledestjerne også, at det er greit å minne om vår egen historie når vi ser hvordan verden ser ut utenfor Norge nå i dag.

Sjøforsvarets Musikkorps. Foto: Sjur Pollen

Få med deg urfremføringen av Telavågtragedien i Håkonshallen 30. mai under Festspillene i Bergen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrev?