En leken visuell identitet gir rom for gjenbruk og fornying.
I samarbeid med TRY har Festspillene videreutviklet sin visuelle identitet, som lanseres på fib.no i dag. I månedene fremover vil du se mange fargesterke eksempler på nett, i media og i bybildet.
Designet bygger på den prisbelønte visuelle identiteten som ble skapt av Anti i 2013, og senere videreutviklet av TRY til 70-årsjubileet i 2022.
– Vi ønsket oss en evolusjon fremfor revolusjon. Som Miljøfyrtårn-sertifisert organisasjon har vi lagt til grunn at vi skulle gjenbruke eksisterende materiale, samtidig som vi forenkler og fornyer oss, sier festspilldirektør Lars Petter Hagen.
Blant de nye elementene er en fargepalett med høyere intensitet, en egen tittelfont og justerte visuelle byggeklosser. I tillegg innføres én ny farge for hvert festspill. Årets farge er knallgul, og vil være gjennomgående på materiale som henviser spesielt til Festspillene i Bergen 2023.
– Festspillene er en institusjon i Bergen og arbeidet med å utvikle den visuelle profilen vekket en viss ærefrykt både hos designere og rådgivere hos oss. Men å bygge merkevare handler også om å tilpasse og optimalisere for å treffe målgruppene best mulig. Og vi tror justeringen vi har gjort har bidratt til nettopp det, sier Synnøve Vindheim Svardal, leder i TRY Bergen.
Festspillenes hjemmeside fib.no er først ut med den nye designprofilen. Vi vil gjerne høre fra deg og blir glade for tilbakemeldinger av alle slag – send oss en epost her.