Vivaldi på hardingfele.
I middelaldersalen Håkonshallen fremføres Ragnhild Hemsings nyeste prosjekt for første gang: Vivaldis eviggrønne Fire årstider i den norske folkemusikkens toneverden.
– Jeg elsker å dykke dypt ned i materien og utforske et nytt lydbilde i musikken. Hardingfelen er jo Norges barokkinstrument, og i denne konserten henter vi frem noen av likhetstrekkene mellom Vivaldis barokke melodier og norsk folkemusikk, sier Hemsing.
Fiolinisten og hardingfelespilleren er årets festspillmusiker, og med seg har hun Barokkanerne, under kunstnerisk ledelse av luttenisten Jadran Duncumb.
I tillegg til Fire årstider i nye arrangementer for hardingfele og barokkensemble, består programmet blant annet av tradisjonelle folketoner fra Valdres og en ny fantasi av den norske komponisten Agnes Pettersen.
Foto: Kaupo Kikkas
Ragnhild Hemsing fiolin, hardingfele
Barokkanerne
Jadran Duncumb lutt, kunstnerisk ledelse
Kinga Ujszászi, Karolina Radziej fiolin
Mari Giske bratsj
Gunnar Hauge cello
Fredrik Blikeng kontrabass
Christian Kjos cembalo
Trad.
Marais
Vivaldi
Pettersen
Couperin
Trad. folketone fra Valdres
Marin Marais (1656–1728)
Fra operaen Alcyone, akt III
Prelude
Antonio Vivaldi (1678–1741)
De norske Fire årstider "Våren", arr. for hardingfele og barokkensemble
Trad.
Springar fra Valdres, arr. for hardingfele, lutt og kontrabass
Agnes Ida Pettersen (1978–)
Fantasi for hardingfele og barokkensemble
Antonio Vivaldi (1678–1741)
De norske Fire årstider «Sommeren», arr. for hardingfele og barokkensemble
Antonio Vivaldi (1678–1741)
De norske Fire årstider «Høsten», arr. for hardingfele og barokkensemble
François Couperin (1668–1733)
Forlane fra Concert Royal nr. 4
Marin Marais (1656–1728)
Musettes, arr. med hardingfele og lutt
Antonio Vivaldi (1678–1741)
De norske Fire årstider «Vinteren», arr. for Hardingfele og barokkensemble
Sparebankstiftelsen DNB – Dextra Musica