Nordic Wind Orchestra
m/Eldbjørg Hemsing
Festspillakademiet i Bergen
Weills fiolinkonsert og nytt nordisk musikerkollektiv.
I Nordic Wind Orchestra møtes noen av Nordens fremste blåsere i et ønske om å utforske nye konsertformater. Programmet i Universitetsaulaen gir et møte med fire komponister som alle har bidratt til dette.
Dirigent Andreas Hanson leder unge blåsere fra hele Norden i et program som byr på en reise fra 1920-tallet til i dag. Åpningsverket Octandre, som betyr «en blomst med åtte støvbærere», er skrevet for nettopp åtte musikere av Edgar Varèse, i sin søken etter en ny klangverden.
Stravinskijs oktett skal ha blitt inspirert av en drøm og er skrevet for den uvanlige besetningen av fire treblåsinstrumenter og fire messinginstrumenter. Oktetten inneholder blant annet en hyllest til Bach, som kan gi assosiasjoner til latinamerikanske danser. Memoria er skrevet av Festspillenes Artist in Residence Esa-Pekka Salonen. Salonen beskriver selv kvintetten som «alvorlig, noen ganger trist», med minner om gamle dager og glimt av glede.
Konserten avsluttes med Kurt Weills store ide om å gjøre noe som ikke var gjort før, å klare å balansere en fiolinstemme med et helt blåseensemble. Til denne styrkeprøven stiller Eldbjørg Hemsing, som også er festspillaktuell, blant annet med sin Colors of Bach-konsert i Håkonshallen.
Bildet: Nordic Wind Orchestra med dirigent. Foto: Sveinung Hoel Bjorå
Nordic Wind Orchestra
Andreas Hanson dirigent, konferansier
Eldbjørg Hemsing fiolin
Edgard Varèse (1883–1965)
Octandre
1. Assez lent
2. Très vif et nerveux
3. Grave – Animé et jubilatoire
Igor Stravinskij (1882–1971)
Oktett, K041
1. Sinfonia (Lento – Allegro moderato)
2. Tema con variazioni (Andantino)
3. Finale (Allegro moderato – ma poco meno mosso – Tempo primo)
Esa-Pekka Salonen (1958–)
Memoria
Kurt Weill (1900–1950)
Konsert for fiolin og blåseorkester, op. 12
1. Andante con moto
2. a) Notturno – b) Cadenza – c) Serenata
3. Allegro molto, un poco agitato
Festspillene i Bergen og Sparebankstiftelsen DNB