Festspillene skal gi merverdi

  • Hjem
  • Festival
  • 2020-og-tidligere
  • Artikler
  • Festspillene Skal Gi Merverdi
06. juni 2012

– Det viktigste for meg som festspilldirektør har vært å skape en merverdi til det som skjer i kulturlivet ellers i året, og at Festspillene i Bergen skal sette spor. Den visjonen mener jeg vi i stor grad har klart å oppnå, sa Per Boye Hansen på sin siste dag som festspilldirektør.

Etter sitt 7. festspill takket Per Boye Hansen for seg. Nå venter jobben som operadirektør i Oslo.  Den avtroppende festspillsjefen oppsummerte årets 15 dagers kunstmaraton, og understrekte samtidig hva som hadde vært viktig for ham i hele sin periode i Festspillene i Bergen.– Forholdet mellom tradisjon og nyskaping har stått sentralt; å vise at tradisjonen er en levende del av oss selv og at historien har aktualitet.  I år har vi også lagt vekt på å presentere norske kunstneres internasjonale prosjekter. I et lite land med relativt kort kulturhistorie, er det viktig å være i en dialog med omverden og å reflektere det vi gjør her i forhold til det som skjer utenfor vår egen stuedør, sa Boye Hansen.«Den sikre død»Den avtroppende festspilldirektøren sier han har blitt styrket i troen på at kunst, og kanskje spesielt teateret, kan være et helt unikt refleksjonsrom. En rikt utstyrt arena hvor moralske, filosofiske og politiske problemstillinger og perspektiv kan brynes mot hverandre. Han advarte mot faren som ligger i at kunst- og kulturinstitusjoner retter seg for mye etter det som publikum vil ha.– Det er vår sikre død. Gir vi publikum det de vet de vil ha, mister vi vår berettigelse. Hvorfor skulle vi da få offentlig støtte? Institusjoner som Festspillene skal gi publikum det de ikke visste at de ville ha. Vi skal utvide perspektivene og gi nye innfallsvinkler, ikke bare tilby folk det de kjenner fra før. Festspillopplevelser skal være mer enn en hyggelig kveld på byen, sa Boye Hansen, og la til at det også forutsatte en innsats fra publikum. Opp- og nedturerHvis han skulle peke på noen skuffelser så måtte det være at storsatsinger som Xerxes fra Komische Oper i regi av Stefan Herheim eller Fausts fordømmelse med Bryn Terfel blant stjernesolistene, ikke har vært utsolgt.– Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor det ikke er flere som vil oppleve disse fantastiske forestillingene. Det handler i hvert fall ikke om at det ikke er godt nok. Et viktig poeng for Boye Hansen har hele tiden vært at det ikke er en motsetning mellom bredde og elite. Dette var noe av det som grep han med musikkopplæringssystemet El Sistema som involverer 400.000 barn og unge i Venezuela og som har løftet frem orkestre og dirigenter i verdensklasse. Samarbeidet som Festspillene startet med El sistema i 2011 og som ble videreført i år, har gitt grobunn for et større binasjonalt prosjekt med flere norske musikkinstitusjoner involvert.– Den styrken og betydningen som musikk har for deltakerne i El Sistema, og hele det sosiale prosjektet, har vi mye å lære av her hjemme. Festspillkonsertene med norske og venezuelanske unge musikere både i fjor og i år, er ikke bare opplevelser som vil prege meg personlig for alltid, men har også skapt ringvirkninger i norsk musikkliv.På sin siste dag i Festspillene understreket Per Boye Hansen sin takknemlighet for å få mulighet til å lede denne institusjonen i 7 år.– Det har vært et enormt privilegium og en fantastisk morsom jobb!

Besøkstall De foreløpige tallene for i 2012 viser om lag 10 prosents økning på antall solgte billetter, samt besøkstallet (som inkluderer gratisarrangement innendørs og åpningsseremonien). I fjor var det 26 887 solgte billetter og 50 267 besøkende. Det gjenstår litt innsamling, før de konkrete tall for 2012 foreligger. 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrev?