– Flyktninger er ikke en mørk flekk på samfunnet vårt. De er menneskeheten.

  • Hjem
  • Festival
  • 2020-og-tidligere
  • Artikler
  • – Flyktninger Er Ikke En Mørk Flekk På Samfunnet Vårt. De Er Menneskeheten.
Av: 
Av: Martin Totland
24. mai 2018

Med musikalen A Man of Good Hope vil komponist Mandisi Dyantyis minne om at det en dag kan være du som må krysse en elv eller et gjerde for å overleve.

– Ingen av oss vil forlate hjemmene våre. Basert kun på det, burde vi ha mer sympati for flyktninger, sier Mandisi Dyantyis.Han har komponert all musikken til den kritikerroste musikalen A Man of Good Hope og er musikalsk leder for det sørafrikanske teaterensemblet Isango Ensemble som står bak stykket.I fortellingen møter vi Asad, en av utallige flyktninger som ble fordrevet under flyktningkrisen i Somalia tidlig på nittitallet. Han legger ut på en lang og farlig reise mot Sør-Afrika, som han innbiller seg er det lovede landet, og må navigere i en nådeløs verden hvor flyktninger sjelden blir tatt godt imot.Historien er basert på Jonny Steinbergs bok ved samme navn, som gjorde lange intervjuer med den virkelige Asad Abdullahi for å gjenfortelle hans utrolige historie. Å oversette boken til scenen var ingen smal sak, innrømmer Dyantyis.– Boken gjorde virkelig inntrykk på meg. Da jeg skrev musikken til stykket, ville jeg gjøre det som en besøkende i de landene der historien finner sted, sier han.– Utfordringen var å koble sammen alle de store fortellingene i ett overordnet musikalsk landskap. Musikken er virkelig en egen figur i stykket.

A Man of Good Hope har gått for fulle hus siden urpremieren i Cape Town i 2016. Når forestillingen nå kommer til Norge for første gang håper Dyantyis at den kan inspirere publikum til å reflektere over hvordan man tenker på flyktninger.– En dag er det kanskje vi selv som må krysse en elv eller klatre over et gjerde for å overleve, forteller den sørafrikanske musikeren.– Asads historie er vår historie, og det er en historie som aldri tar slutt.

I arbeidet med å tilpasse boken for scenen lot Dyantyis seg inspirere av Afrikas mangfoldige musikalske kultur.– Forestillingen inneholder en stor blanding av forskjellige sounds basert på sørafrikanske elementer, sier Dyantyis.Scenen omringes av syv store marimbaer, et afrikansk perkusjonsinstrument, og i samspill med et ensemble på 25 skuespillere skapes et musikalsk driv og en oppfinnsomhet som «tar pusten fra en,» ifølge avisen The Guardian.– I tillegg finner man elementer av gospel, folkesanger, opera, og mer til, forteller komponisten.

Selv om han er vokst opp i Sør-Afrika og studerte musikk ved universitetet i Cape Town, vil ikke Dyantyis kalle seg en sørafrikansk musiker.– Musikken og ørene våre har ingen grenser. Hvorfor gjør den så sterkt inntrykk? Fordi den forbinder oss med andre mennesker. Se bare på populærmusikken vi alle hører på. Den kommer sjelden fra vår egen kultur. Derfor er jeg en verdensmusiker. Jeg henter inspirasjon fra hele verden.Et av Dyantyis håp for musikalen er et størst mulig publikum, og ikke bare for hans egen, eller ensemblets, del.– Vi må lære hverandre om flyktninger, og hvordan vi kan ta imot dem, sier han.– Det er lett å bli for komfortabel i våre egne samfunn, men vi må huske på at vi er alle de samme. Flyktninger er ikke en mørk flekk på samfunnet vårt. De er menneskeheten.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrev?