Hvor langt er du villig til å gå for å nå målet ditt?

  • Hjem
  • Festival
  • 2020-og-tidligere
  • Artikler
  • Hvor Langt Er Du Villig Til Å Gå For Å Nå Målet Ditt?
28. februar 2014

Samlet rundt bordet sitter teamet bak festspillforestillingen Pearl of Scandinavia. Versjon fem av manus ligger klar. Det er første leseprøve.

Om litt skal de leke stol-leken. Men først en introduksjonsrunde. Den første samlingen på Den Nationale Scene er en viktig milepæl for samproduksjonen mellom Kompani Camping, DNS og Festspillene. Urpremieren er 22. mai.

Komponist Lars Vaular, skuespillerne Hege Aga Edelsteen og Pål Rønning, dramatiker Christopher Grøndahl, regissør Katinka Rydin Berge sitter sammen med dramaturg, scenograf og inspisient. Koreografen har blitt syk, skuespiller Dar Salim er på filmopptak, og komponist Bjarne Kvinnsland er på turné i Afrika, men ellers er teamet samlet i Bergen denne formiddagen. Leseprøven kan begynne.

«Over hele verden er den politiske impulsen mindre innsyn og mer overvåking. Det setter oss alle på prøve.»

I utgangspunktet skulle forestillingen handle om hvor langt man i dag må gå for å oppnå et bedre liv og et bedre samfunn, med utgangspunkt i enslige mindreårige asylsøkere i Norge. Etter terrorangrepet 22. juli ble det imidlertid naturlig å dreie tematikken over mot ekstremisme. I stykket berøres både det norske terrorangrepet, 11. september og klimaterrorisme, politisk engasjement, likegyldighet og maktesløshet. Pearl of Scandinavia er navnet på danskebåten, og ombord er en justisminister, en sikkerhetsvakt og en terrorist. Forestillingen er urovekkende, spennende, tankevekkende.

«Det er ikke vanskelig å ta hevn. Det vanskelige er å la være.»

– Vi bestemte oss for å utforske kjernen i terrorhandlingen ut fra ulike ideologiske perspektiver. Vi ville undersøke hva terrorister uavhengig av politisk og religiøs motivasjon drives av, forteller regissør Katinka Rydin Berge fra Kompani Camping.

«Vil du diskutere den politiske situasjonen i Irak?»

Det nyskrevne stykket byr på skiftende perspektiv og skiftende roller. Ulike scener som tegner forskjellige bilder av hva en terrorist er. Det kunstneriske teamet karakteriserer det som en stol-lek. På Lille Scene kommer publikum tett på, og alle karakterene har trekk som man kan gjenkjenne seg i.

– Hva får et menneske til å bli terrorist? Er det av kjærlighet, av tapt tro på samfunnet og rettferdighet, fordi de ikke blir hørt eller en hevn?  Eller det bare tilfeldigheter? Hvordan reagerer man i pressede situasjoner? Satt på spissen kunne vi alle under gitte omstendigheter kanskje endt opp som en terrorist eller en justisminister. Terroristen vet hva hun kjemper for. Gjør du? sier Rydin Berge.

«Du reduserer folk til tannhjul i en maskin som har til hensikt å bringe neste generasjon nærmere en materialistisk utopi der ingen dør og ingen lever.»

Regissøren og dramatiker Christopher Grøndahl har blant annet gjort research på internasjonale terrorister som London-bomberne og Tamiltigrene.

– Mennesker som velger å bruke vold mot andre mennesker og bryte menneskerettigheter, drives gjerne av personlige erfaringer og tror at det er eneste utvei for å oppnå et bedre liv og en bedre verden. Sannheten er at ingen terrorist noen gang har lykkes i sitt politiske prosjekt, sier Rydin Berge.

«Det er umulig for oss å forstå konsekvensene av det vi gjør. Likevel er vi tvunget til å velge og leve med konsekvensene av valgene vi tar.»

I tillegg til innsikt i saker knyttet til internasjonale terrorister, har teksten blant annet blitt utviklet på grunnlag av samtaler med unge asylsøkere i Norge, UDI-ansatte og mennesker i Iran, Mali og Algerie. Manusforfatter Grøndahl, som også står bak Nokas-filmen, har jobbet mye med dokumentarisk materiale. Teamet mener likevel at fiksjon kanskje er det beste redskapet for å behandle tematikk som ekstremisme. Fiksjon kan fungere som et forstørrelsesglass.

– Ordet ekstremist brukes på mange måter i verden i dag. Det skaper frykt og konflikt. Ved å lage en situasjon og undersøke den på ulike måter med ulike karakterer og motivasjoner, kan vi få frem det teateret kan best: Å fortelle noe om de følelser, drifter som er i spill. Da tror vi publikum lettere kan få en annerledes forståelse av tematikken.

Komponistene Lars Valuar og Bjarne Kvinnsland har skrevet flere låter som blir gjennomgående i stykket. Tekstene, som har en utpreget Valuar-signatur, tar utgangspunkt i det som rører seg blant de andre passasjerene på danskebåten, og setter slik dramaet mellom de tre hovedpersonene i perspektiv.

– Vi håper å gå i dialog med publikum om en internasjonal tematikk med et skandinavisk blikk, sier Rydin Berge.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrev?