Kast deg ut i manesjen

  • Hjem
  • Festival
  • 2020-og-tidligere
  • Artikler
  • Kast Deg Ut I Manesjen
24. mai 2010

Livet er ikke noe sirkus, heter det. Det vil Tilde Björfors protestere på.

Tilde Björfors er kunstnerisk leder for og grunnlegger av Cirkus Cirkör. Opprinnelig er hun utdannet skuespiller, men etter møtet med nysirkuset Cirque du Soleil i Frankrike, var hun solgt. Hun likte at sirkusformen både fysisk og kunstnerisk var farefylt og grensesprengende, og hoppet i det fordi hun var redd for å gjøre det.

Meningen med livet

– Du har sagt at du nærmest har ført en krig mot redselen og stadig villet utfordre den. Hva har du vært redd for?

– I prinsippet nesten alt. Ofte blir jeg beskrevet som en person som våger alt mulig, men min egen opplevelse er at jeg er redd for det meste. Men skulle jeg la redselen stoppe meg, ville jeg bare vært innelåst på et rom. Og det er jeg også redd for, så det går jo heller ikke, sier Tilde Björfors og ler.

Hun har selv både gått på line og slått saltoer, men fant raskt ut at hun hadde begynt litt for sent og ville beherske for mange grener på en gang. Så ble hun sirkusdirektør isteden, for andre sjonglører, akrobater og klovner.

– Når du velger å møte redselen fremfor å unngå den, vokser jo verden. Og den opplevelsen er så stor, og forteller deg at meningen med livet er å vokse. I sirkus viser artistene fysisk at mennesket kan strekke seg lengre enn vi tror. Det å velge å jobbe med kunst er også å bevege seg ut i det ukjente, for å skape er å velge å ikke vite. Den aller største redselen vi har, er jo også for noe vi ikke vet hva er: døden. Sirkus er en spesiell kunstform i så måte, hvor mennesker velger å jobbe så nær døden. Sirkus er ikke på liksom. Selv om det er fullt av triks og illusjoner, sier Björfors.

Risiko bringer oss frem

Angsten for å mislykkes er en annen type redsel, men å mislykkes kan også ende i noe produktivt, mener hun.

– Flere kan nok komme på ting i livet som har kjentes som store flopper i situasjonen, men som har ført til at de har tatt et nytt steg. Av og til er det å mislykkes den beste hjelpen du kan få. Sjonglørene vet at de ikke kan miste en ball. Samtidig er man nødt til å av og til miste baller når man er sjonglør. De må altså daglig håndtere redselen for å mislykkes, og samtidig finne en måte å takle det på når det skjer.

– Mange mennesker prøver å begrense innslaget av risiko i livet?

– Ja, men det fins ikke en utvikling, en innovasjon, et kunstverk som har ført verden videre, som ikke har hatt en risiko ved seg. Å si «Jeg elsker deg» til noen kan også være risikofylt. Det å leve er ganske enkelt risikabelt. Og ingen er så flinke til å håndtere risiko som akrobater. De arbeider mye med å være forberedt på alt som kan skje. De vet hvor langt de kan strekke seg, de har muskelminne, og gjør de et hopp feil, kan de beregne hvordan de skal ta seg ut av det. Men det går jo ikke alltid bra. Som i livet, sier hun.

Dagdrømme høyt

Cirkus Cirkör har som motto å gjøre drømmene sine virkelige. 

– Vi var litt allergiske mot kunstnere som drakk rødvin og pratet om alt de ville gjøre. Vi ville isteden gå og gjøre det. En av våre arbeidsmetoder er å dagdrømme høyt, det å våge å tenke stort, mye og fantastisk. Hvis man ikke våger å tenke stort fordi man er redd for å mislykkes, begrenser man seg jo allerede på drømmestadiet, sier Björfors.

– Men det låter litt Disney-aktig å ha som motto å gjøre drømmene sine til virkelighet?

– Jo, men egentlig dreier det seg om himla hard jobbing. For meg handler det ikke om å oppfylle drømmen, drømmene forandres hele tiden. De setter bare det du gjør i perspektiv. Det som er viktig er å ha visjoner, drømmer og fantasi som er nærværende. Jeg tror det er livsnødvendig, sier Björfors.

Sirkusets sjel

Cirkus Cirkör involverer musikere på en annen måte enn tradisjonelle sirkus, hvor musikken underbygger det som skjer i manesjen. I festspillforestillingen «Inside Out» samarbeider de med Irya’s Playground, som opptrer som en selvstendig og av og til konkurrerende stemme. Eller som det heter: Bandet og forestillingen står i dialog.

– Hva kan vi ellers få oppleve i «Inside Out»?

– Da jeg skapte denne forestillingen, var det i en periode hvor jeg spurte mange forskere om hva sjelen er. Ingen kunne forklare det. Så jeg ville lete etter sjelen til sirkuset. Jeg tror vi skal få se mye sirkussjel i «Inside Out». Forestillingen handler også om å våge å hoppe. Å leve når man lever, og å leve nær hjertet. Det låt forresten også veldig hollywoodsk, sier Björfors.  

Fakta           

  • Nysirkus ble et begrep i Frankrike og England fra midten av 1970-tallet og oppsto innen det frie teatermiljøet. Sirkusformen har vekt på sirkusferdigheter innen bl.a. akrobatikk, linedans og sjonglering, og ensemblene har ofte en sterk kunstnerisk profil.

  • Cirkus Cirkör ble startet i Stockholm av Tilde Björfors. De har forestillinger, events, barne- og ungdomsvirksomhet og et utdannelsestilbud. Det kunstneriske og det pedagogiske er nært forbundet i dette ensemblet.

 

Se video: Cirkus Cirkör featuring Irya's Playground: Inside Out

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrev?