Knausgård og Bieito med ny versjon av Peer Gynt

  • Hjem
  • Festival
  • 2020-og-tidligere
  • Artikler
  • Knausgård Og Bieito Med Ny Versjon Av Peer Gynt
20. desember 2018

Solveig står i sentrum når regissør Calixto Bieito lager en ny utgave av Peer Gynt med forfatter Karl Ove Knausgård på laget.

Forestillingen har fått navnet Venter og har urpremiere 22. mai når den åpner Festspillene i Bergen 2019.

Romanforfatter Karl Ove Knausgård har skapt en moderne Solveig i poetisk novelleform, som danner bakteppet for forestillingen. Regien er ved spanske Calixto Bieito, som tidligere har snudd opp ned på Ibsen-stykkene Peer Gynt og Brand under Festspillene i Bergen. 

Solveig spilles av den norske sopranen Mari Eriksmoen, som sammen med Bergen Filharmoniske Orkester og sangere fra Edvard Grieg Kor skal fremføre Edvard Griegs musikk. Dirigent er Eivind Gullberg Jensen. Sarah Derendinger, som blant annet har jobbet med OL-åpningen i London, står for videodesign.

Forlatt og evig ventende

– Temaet i Venter er menneskets ensomhet; en ensomhet ingen kan fri seg fra, og de små detaljene og historiene som utgjør vår eksistens, sier regissør Bieito.

Hans interesse for Solveig-skikkelsen går mange år tilbake.

– Da jeg regisserte Peer Gynt og noen år senere operaen Hanjo, var jeg helt fascinert av to kvinnelige figurer: Solveig og geishaen Hanako. Begge er forlatt av en mann og i en evig ventetid. Jeg var grepet av deres skuffelse, fortvilelse, kjærlighet og pågangsvilje, og av de to kvinnenes dype utholdenhet. Ideen til Venter ble født ut av uendelig kjærlighet til disse to karakterene, disse to som i mitt sinn er virkelige mennesker av kjøtt og blod, sier Bieito.

Skriver for scenen for første gang

For Karl Ove Knausgård er dette arbeidet en ny erfaring.

– Jeg har aldri skrevet for scenen før, og heller aldri trodd at jeg ville gjøre det. Men da Festspillene spurte om jeg ville skrive en tekst til en forestilling Calixto Bieito skulle sette opp, takket jeg ja umiddelbart. Dels fordi Calixto Bieito er en av verdens store iscenesettere, dels fordi temaet han var interessert i, fascinerte meg, sier han.

Forfatteren har gått inn i hva det innebærer å vente.

– Utgangspunktet var Solveig-karakteren i Ibsens Peer Gynt, hun som ikke reiser ut, men som blir igjen. Solveig er selvutslettende, hun lever for andre, noe vi vanligvis tenker på som passivt, mens han hun venter på, han som dro ut, er aktiv. Men det er hun som gir – han tar. Hva er det å gi? Hva er det å vente? Hva gjør det med vår måte å være i verden på? Ut ifra de spørsmålene skrev jeg en fortelling om tre generasjoner kvinner i vår tid, sier han.

Bieito la vekt på at Knausgård skulle skrive som han pleier.

– Jeg tok ham på ordet, og derfor er jeg veldig spent på oppsetningen i mai: Hva vil skje i forvandlingen fra tekst til scene? sier Knausgård.

Nytt blikk på Solveig

Etter urpremieren skal den internasjonale samproduksjonen videre til en rekke byer i Norden og Europa.

Festspilldirektør Anders Beyer ser frem til forestillingen med stor forventning.

– Jeg er stolt over at vi har satt sammen et sterkt kreativt team med store kunstnere, som kan tilby publikum et nytt blikk på kvinneskikkelsen Solveig. Vi er også svært glade for å ha fått med oss flere kunstinstitusjoner i Norden og Europa som samprodusenter til dette bestillingsverket. Forestillingen er blant det mest komplekse og omfattende vi har gjort i min tid som festspilldirektør, sier Beyer.

Venter Grieghallen 22. og 23. mai 2019 En samproduksjon med Tivoli SommerKlassisk, Teatro Arriaga de Bilbao, Göteborgs symfoniker, Sinfóníuhljómsveit íslands og Vilnius Festival

Klikk her for pressebilder.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrev?