Når alle stemmer i

  • Hjem
  • Festival
  • 2020-og-tidligere
  • Artikler
  • Når Alle Stemmer I
06. mai 2014

Innspurten til Festspillenes åpningsforestilling Stemmer har startet på ulike kanter av verden. Forventingene er store til den fargerike frihetsfeiringen.

I London har komponist Orlando Gough akkurat sendt fra seg notene til Bergen Filharmoniske Orkester. Regissør Olivia Fuchs arbeider for å fremstille muren på Vestbredden. Den tamilske sangeren Yogaswaran nærmer seg Gandhi-rollen, og i Sør-Afrika tolkes Nelson Mandela. Linjer fra den franske revolusjon øves inn av Lyderhorn sangkor, og på musikklinjen på Bergen Private Gymnas pugger de indisk.

Fargespillungdommer har sammen med forfatter Astrid Luisa Niebuhr (19) lagt siste hånd på en ny norsk grunnlov, og på Den Nationale Scene jobber de med Christian Michelsen og dansetrinn.

Foran dem ligger verdenspremieren på Stemmer. Utgangspunktet for denne spektakulære forestillingen, produsert av Bergen Nasjonale Opera, er det norske grunnlovsjubileet. Men den speilerogså frihetskamper i India, Sør-Afrikaog Palestina.

– Jeg svarte umiddelbart ja til forespørselen om å lage en musikkforestilling som tok opp i seg grunnlovsfeiringen, men fikk som engelskmann samtidig litt nerver. Jo mer jeg tenkte på det, jo tydeligere ble det imidlertid at dette dreier seg om en mer allmenn tematikk. Hvordan vil vi at samfunnet skal være, hvordan skal vi leve sammen og hva er utfordringene? Forestillingen forteller derfor om idealisme, menneskerettigheter, maktmisbruk og revolusjonutfra flere perspektiv, sier komponist Orlando Gough.

Teksten består blant annet av utdrag fra grunnlovstekster, uavhengighetserklæringer, protestsanger, folkeviser og motstandslyrikk fra en rekke land, og på scenen møter vi store frihetsforkjempere.

Gough er kjent for sine fantasifulle prosjekter som kobler profesjonelle og amatører, lokale helter og internasjonale solister. Hans musikk er vanskelig å sette i bås, og Stemmer er skrevet for både symfoniorkesteret og et band ledet av Ole Farstad. Felespiller Nils Økland har også en viktig funksjon.

Den mest sentrale rollen har kanskje koret, som består av over 200 personer. De er alltid tilstedeværende enten om de synger protestsanger, hvisker navnene til mennene på Eidsvoll, roper ut slagord eller svarer solistene.

– Koret er en herlig blanding av barn og voksne, profesjonelle og amatører. Forestillingen heter ikke Stemmer for ingenting, smiler Orlando.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrev?