Romeo og Julie in rap

  • Hjem
  • Festival
  • 2020-og-tidligere
  • Artikler
  • Romeo Og Julie In Rap
30. mai 2011

Shakespeare er ikke eldre enn at han tåler å bli gjengitt i rap og gatespråk.

– Det er fremdeles den Shakespeare vi kjenner, men vi har også skapt vår egen, sier Cliff A. Moustache, kunstnerisk leder ved Nordic Black Theatre og regissør for oppsetningen Romeo og Julie. Forestillingen fremføres under Festspillene med Bergen Filharmoniske Orkester.

– Dette er storby-Romeo og Julie, med kjærlighet, vennskap og intriger mellom ungdommer i Oslo. Det handler om at Julie selv skal få velge hvem hun vil gifte seg med – istedenfor at tanten bestemmer fremtiden for henne. Vi har lagtvekt på humanismen, sier han. Et moderne gateslagsmål. Det multikulturelleteaterkompaniet har fått Emire og Lillebror fra hip-hop-gruppen Forente Minoriteter til å gjendikte Shakespeares tekst, mens Prokofjev fremdeles står for musikken. Sceneuttrykket er blitt en blanding av klassisk og hip-hop, strykereog breakere, blankvers og kebabnorsk. Som i originalstykket, der familiene Montague og Capulet ryker sammen i gateslagsmål, kommer det også her til fysisk kamp og måling av krefter, men det minner mer om “battling”, en slags konkurranse i improvisert rapping.

– Det er viktig å skape nye ting, men vi må ikke glemme hvor det kommer fra. Man må ha forståelse for historien for å kunne fornye den, sier Moustache.

Hvordan vi tar valgene våreAmalie Hyun Ju Eggen spiller Julie. Det er en ny og positiv erfaring for henne som danser å ha et klassisk orkester bak seg på scenen. – Jeg har også lært mye om å lytte til den klassiske musikken. Jeg har aldri fått øynene opp for den før.

– At Julie velger å følge hjertet istedenfor tantens lov, gjør det denne oppsetningen til et innspill i tvangsgiftedebatten?

– Nei, jeg opplever det mer universelt enn som så. Det dreier seg like mye om generelle valg man gjør i livet, om man følger sine følelser og overbevisninger eller ikke, sier hun.Kunsten og kjærligheten er grenseløsNuisha Almassian har rollen som Romeo. Han mener forestillingen treffer ungdom, og ikke bare gjennom handlingen.– Hip hop – både dansen, rap-en og dj-ingen –er blitt mer godtatt i kunstverdenen. Når denne aksepten når ut til yngre hip hop-ere, for eksempel gjennom denne forestillingen, forteller det dem at de også kan jobbe profesjonelt som kunstnere. Og at de kan lære seg andre sjangre.– Hvordan synes du blandingen av gammelt og nytt fungerer?– Først og fremst viser det at kunst har mulighet for å krysse grenser, kulturer, tradisjoner, religioner. Hvor fantastisk er ikke klassisk musikk? Men hvor fantastisk er ikke også de unge i dag, med sine kreative hjerner? De har like mye lidenskap som unge kunstnere på 1600- eller 1800-tallet. Når tider og kulturer smelter sammen slik, gir det håp, sier Almassian.Han mener at den nyskrevne teksten også fungerer som en bro mellom tider og sjangre.

– Kebabnorsken blir en plattform som lar de unge få se inn i den klassiske verden: De kjenner igjen oss, og gjennom oss ser de at kunst er grenseløs og tidløs, akkurat som kjærligheten.

Debatt om forbudt kjærlighetI forbindelse med Nordic Black Theatres oppsetning av Romeo og Julie inviterer Bergens Tidende og Festspillene i Bergen til debatt om ulovlig kjærlighet. Hvem er Romeo og Julie anno 2011? Hvem får hverandre, og hvem blir hindret av hensyn til alder, kjønn, religion eller kultur?I panelet sitter venstrepolitiker Abid Q. Raja, Magne Richardsen fra organisasjonen Skeiv verden for lesbiske og homofile innvandrerungdommer, og Espen Ottosen, informasjonsleder i Norsk Luthersk Misjonssamband. Ordstyrer er kultur- og debattredaktør i BT, Hilde Sandvik.Debatt: Ulovlig kjærlighetGrieghallens foajéOnsdag 1. juni i kl. 17.30

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrev?