Erasmus Montanus - 300 år gammel og like relevant

  • Hjem
  • Festival
  • 2021
  • Artikler
  • Erasmus Montanus - 300 År Gammel Og Like Relevant
Av: 
Av: Ketil Mosnes
18. mars 2021

Ny og annerledes vri på Ludvig Holbergs klassiske komedie.

Etter studier i København, vender bondegutten Rasmus Berg tilbake til hjembyen på 'berget'. Kunnskapsrik og arrogant skifter han navn til Erasmus Montanus, og lager oppstyr i lokalmiljøet ved blant annet å ‘bevise’ at hans egen mor er en stein, samt å hevde at jorden er rund.Dette er utgangspunktet for handlingen i Ludvig Holbergs klassiske teaterstykke Erasmus Montanus. Holberg - kjent for å være en av Nordens mest banebrytende forfattere - skrev det satiriske stykket i 1723, men det var først i 1747 at publikum kunne oppleve Erasmus’ eskapader på en teaterscene. Under årets festspill tar en av Danmarks viktigste teaterkunstnere, Christian Lollike, tak i stykket. Sammen med et team av skuespillere fra DNS diskuterer og utfordrer Lollike de danske verdiene i et globalt perspektiv. Hvor langt er vi villige til å gå for vår tro? Hva står vi for, og hva holder oss sammen?Christian Lollikes bearbeiding av Erasmus Montanus hadde premiere på Aarhus Teater i 2017. Stykket ble en stor kunstnerisk suksess, og den danske avisen Berlingske kåret det til årets beste teaterforestilling.

(Avbildet: Fra DNS sin oppsetting av Erasmus Montanus i 1934. Flere bilder fra tidligere oppsettinger finnes i bildearkivet lenger nede på siden).Den Nationale Scene i Bergen er på ingen måte ukjent med å sette opp Holbergs klassiker. Da den nye teaterbygningen ble innviet i 1909, var det nettopp Erasmus Montanus som sto på plakaten. Til sammen er stykket blitt oppført 13 ganger i regi av DNS, i årene 1878, 1886, 1899, 1909, 1917, 1934, 1947, 1950, 1959, 1973, 1984, 1991 og 2000. Den aller første oppføringen i Bergen fant sted på Det Gamle Teater/Komediehuset, med Lars Michelsen i tittelrollen. Trond Espen Seim, som hadde tittelrollen i den hittil nyeste oppføringen, vant Heddaprisen for sin tolkning av den eksentriske dansken.

 

Festspillene har bedt regissør Christian Lollike om å kommentere sin versjon av Erasmus Montanus, og innledet med å spørre om hvilke aspekter ved handlingen han finner like relevante i dag som da stykket ble skrevet for snart 300 år siden? 

Jeg synes fortsatt at 'by versus land' er et aktuelt tema, begynner Lollike.

I Danmark bruker vi ordet ‘udkantsdanmark’; et (negativt ladet) begrep som blant annet antyder at folk som bor i byen er klokere enn dem som bor på landet. Samtidig synes jeg at temaet med å prøve å fremstå som klokere enn man egentlig er, er relevant. Jeg tror vi er minst like redde for å dumme oss ut og å ikke være smarte nok nå som på Holbergs tid.

– Det er blitt hevdet at din versjon av Erasmus utfordrer de danske (og dermed i stor grad også de norske) verdiene i et globalt perspektiv. Kan du utdype det litt nærmere? 

– Min versjon handler i mindre grad om hvorvidt jorden er flat, og mer om hvorvidt Danmark bygger på kristne verdier eller om vi bygger på opplysningstidens idealer. Den diskusjonen har preget, og preger fortsatt, den danske debatten.

– Hadde Erasmus levd i dag, hva slags type person ville han vært? En YouTube-profil? Blogger? Konspirasjonsteoretiker? Eller noe helt annet? 

– Jeg vet ikke. Det herlige ved Erasmus Montanus er at han også har rett. Han snakker sant, samtidig som han er dum. Det samme gjelder for byens borgere.

– Hvilke tanker ønsker du at publikum skal sitte igjen med etter å ha sett forestillingen? 

– Jeg ønsker at publikum skal være i tvil om hvem de er enige med … om hvem som har forstått sannheten.

 

Støttet av Vestland fylkeskommune

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrev?