Hvordan se teater uten å være på teater

  • Hjem
  • Festival
  • 2021
  • Artikler
  • Hvordan Se Teater Uten Å Være På Teater
Av: 
Av: Ketil Mosnes
26. mai 2021

The National Theatre i London med revolusjonerende virtuelle løsninger i Grieghallen.

VR-teknologien (VR = ”virtual reality”, ”tilsynelatende virkelighet”) har hatt en enorm fremgang de siste årene, både innen spill, undervisning, helsetjenester og kunst. For noen år siden begynte The National Theatre  i London å eksperimentere med forskjellige bruksområder for denne teknologien, og resultatet ble noe de kalte Immersive Storytelling Studio: Et studio etablert for å undersøke hvordan virtual reality, 360˚ film, augmented reality (”utvidet virkelighet”) og andre nye teknologier kan utvide og styrke teaterets posisjon og ansvar som en pioner innen dramatisk historiefortelling. Blant annet innebærer dette å gjøre det mulig for publikum å ”delta” i fortellingene som mer enn passive mottakere.Under Festspillene presenterer det britiske teateret konseptet sitt i Grieghallen, i form av tre kortfilmer laget med moderne VR-teknologi: All Kinds of Limbo viser hvilken innflytelse karibisk kultur har hatt på musikkscenen i Storbritannia. fabulous wonder.land er en musikkvideo inspirert av klassikeren Alice i Eventyrland. HOME: Aamir tar oss med på en reise til en fransk flyktningleir, der vi får høre historien til den sudanske flyktningen Aamir.

Bruk av VR-teknologi innen teaterkunst er blitt ytterligere aktualisert under koronapandemien, i og med at teatrene rundt i verden er tvunget til å tenke nytt på grunn av manglende publikum. Ideen dukket imidlertid opp en god stund før pandemi og lockdown. For fire år siden begynte Tisch School of the Arts – som er en del av New York University – å planlegge et kurs der teaterstudenter skulle få muligheten til å samarbeide med VR-utviklere. Det første kurset startet i januar 2020, altså noen måneder før pandemien brøt ut. I 2016 presenterte Royal Shakespeare Theatre i England en versjon av den festspill-aktuelle forestillingen Stormen, der VR-teknologi ble tatt i bruk. Året etter presenterte Wales National Opera noe de kalte virtual reality accompaniments; der tilskuere fikk mulighet til å ta en VR-tur på innsiden av forestillingene. Det har også dukket opp VR-forestillinger i Denver, Sacramento, Toronto og mange andre steder.

I forbindelse med Immersive Storytelling Studios besøk i Bergen, tok Festspillene en prat med Toby Coffey, leder for digital utvikling ved The National Theatre i London:

– Når, og hvordan, oppsto ideen om Immersive Storytelling Studio?

– Vi etablerte studioet formelt i 2016 etter at vi året før hadde en fem måneder lang utstilling av  interaktive prosjekter. enter wonder.land tiltrakk seg over 90 000 mennesker, og porteføljen med arbeid som vi hadde utviklet begynte å vokse. enter wonder.land inneholdt også fabulous wonder.land som dere får se på Festspillene.

– VR-teater vil trolig aldri bli en direkte konkurrent til fysisk teater, men på hvilke måter ser du for deg at VR-teknologi kan supplere og/eller berike mer tradisjonelle forestillinger?

– Jeg tenker at vi trenger å utvide horisonten utover VR og tenke på hele XR (utvidet virkelighet)-landskapet når vi ser på forestillingenes fremtid. Så VR, AR, MR, spatial audio, haptics og mye annet –inkludert ting som ennå ikke er på markedet - vil alle spille en rolle. Jeg tror det vil gå i to hovedretninger: Forestillinger spesielt utviklet for primært være immersive (altoppslukende)…og som ikke nødvendigvis er ment for tradisjonelle teaterscener. Den andre hovedretningen handler om at en del av teknologien blir brakt inn på våre eksisterende arenaer, som for eksempel projeksjoner i sin tid ble. De vil finne sine metoder for å inngå naturlig i det som skjer på scenen. Jeg tror at en av de store utviklingene vil skje innen spennende nye måter å gi publikum tilgang til arbeidet vårt på; slik som vi gjør med National Theatre Live og National Theatre at Home nå. XR kommer til å gi noen veldig interessante muligheter for publikum som ikke selv er til stede i salen.

– På grunn av pandemien har dere dessverre ikke mulighet til å være fysisk til stede på Festspillene. Det at dere likevel kan presentere arbeidet på festivalen, viser at pandemi eller andre fysiske hindringer ikke kan stoppe et prosjekt som dette. På hvilke måter føler du at korona har bidratt til å øke bruken av VR-teknologi innen kunst?

– Jeg tror at nedstengingen har fått en rekke samtaler rundt digital ytelse og distribusjon til å eskalerte og bli til konkrete handlinger. VR er en del av det, men hvis du ser på for eksempel hvordan musikkbransjen har engasjert seg i spillindustrien, eller utviklingen av AR-bruk innen moteindustrien, så har det vært noen store sprang også der.

–  Hvor ser du bruken av VR og AR på teaterscenen om ti år?

–  Den vil være allestedsnærværende og normalisert - der det er hensiktsmessig - innen ti år, og vi vil sannsynligvis se på andre kommende utviklingstrekk i det vi for øyeblikket anerkjenner som ‘teknologi’.

Fakta:

VR (Virtuell virkelighet)

Virtuell virkelighet er en illusjon, vanligvis generert ved hjelp av ulike typer informasjonsteknologi, som gir brukeren en opplevelse av å befinne seg på et annet, oppdiktet eller virkelig sted. Illusjonen behøver ikke å være komplett, men den må være tilstrekkelig naturtro til at brukeren kan leve seg inn i den ved hjelp av naturlige sanser og ferdigheter. (Store Norske Leksikon)

AR (Utvidet virkelighet)

En av de store nyhetene i elektronikkverdenen er utvidet virkelighet - augmented reality - som ofte forkortes AR. Utvidet virkelighet betyr at virkeligheten kombineres med det digitale, som for eksempel med AR-briller. Med den ser du verden omkring deg med et datagenerert bilde som legger seg over den fysiske verden du ser rundt deg. Etter hvert som håndholdte enheter har blitt kraftigere og mer intelligente, kan vi begynne å bruke utvidet virkelighet med telefonen. (komputer.no)

Forskjeller mellom VR og ARDer augmented reality legger et digitalt bilde over virkeligheten, lukker virtual reality deg inne i et isolert skjermbilde. På norsk blir det altså en utvidet kontra en virtuell virkelighet. Det betyr at utvidet virkelighet for eksempel er bedre egnet til å vise produkter i hjemmet ditt. Virtuell virkelighet kan derimot gi god innlevelse i en film. (komputer.no)

Støttet av Vestland fylkeskommune

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrev?