Nyskaping og tradisjoner

  • Hjem
  • Festival
  • 2021
  • Artikler
  • Nyskaping Og Tradisjoner
Av: 
Av: Ketil Mosnes
19. mai 2021

Ung veteran med drømmeprosjekt i spissen av Grieghallen.

Være solist med Shanghai Symfoniorkester i Den forbudte by i Beijing? Samarbeide med techno-pioneren Jeff Mills? 32 millioner visninger av én video på YouTube? Mari Samuelsen kan krysse av på sjekklisten for alt dette, og mer til. Fiolinisten fra Hamar – kjent for sin nyskapende tilnærming til hva klassisk musikk kan være - er blitt hyllet av musikkpresse verden over for sin evne til å bryte ned barrierer og å bidra til å trekke et nytt og yngre publikum mot den klassiske scenen. 27. mai gjester hun Grieghallen sammen med en sekstett, der hun vil fremføre musikk av blant annet Bach, Glass, Pärt og Richter.

– Programmet jeg gjør, og musikerne jeg spiller med på Festspillene i år er virkelig et drømmeprosjekt for meg, forteller Mari Samuelsen i et email-intervju med Festspillene.

– Jeg liker å gjøre lengre sammenhengende programmer; det blir en slags historie som jeg ønsker å fortelle. Alt fra kvartett til større kammerorkester kan regnes som drømmegrupper å jobbe med...også med elektroniske forsterkninger. Jeg liker jo å både spille og lede selv, og publikum kan gjerne være nærme…selv om akkurat dét har vært litt vanskelig siste året!

Samuelsen tok fiolintimer hos Arve Tellefsen fra hun var fire år gammel. I tenårene var hun elev av Stephan Barratt-Due ved Barratt Due musikkinstitutt i Oslo, før hun senere tok to mastergrader ved Zürcher Hochschule der Künste i Sveits, da med den russiske professoren Zakhar Bron som lærer. Hun har også tatt mesterklasser hos blant annet Ana Chumachenco, Ivry Gitlis, Donald Weilerstein og Pamela Frank.

– Med tanke på reiserestriksjonene, hvordan har du holdt deg aktiv det siste året?

– Jeg har ikke holdt meg aktiv hele tiden…det har vært litt periodisk! På våren i fjor føltes det som å være i et vakuum eller en boble. Nærmere sommeren hadde jeg en del prosjekter som kom ut, og på høsten/vinteren ble det noen konserter. Det var mye roligere enn vanlig, men de fleste prosjektene er bare forskjøvet, så det går bra. I løpet av det siste året har jeg ofte tenkt på hvor heldig jeg er som faktisk har holdt på en stund; at jeg ikke sitter i sluttfasen av studier, eller akkurat har begynt å etablere meg. Jeg tror det er utrolig vanskelig for veldig mange, og jeg føler enorm sympati med de som sliter både økonomisk og mentalt med yrket og livet.

Har du lært noe av å gjøre onlinekonserter som du kan ta med deg videre i karrieren?

– Jeg tror absolutt det har vært viktig å kommunisere kunst og musikk online til folk når man ikke kan oppleve det live. For min del har det vært noen få streaming-produksjoner, og det har vært en stor inspirasjon og motivasjon å få sjansen til å møte andre musikere, skape musikk sammen og å få dele det med mennesker ute i verden. Jeg har kanskje blitt enda mer bevisst på å sette sammen program som holder spenningen på en eller annen måte, og jeg har blitt veldig glad i konsertlengder på rundt en drøy time uten pause. Jeg tror likevel at de aller fleste musikere og publikummere i lengden ikke kan leve uten live-scenen!

Som utøvende musiker har Mari Samuelsen opptrådt i alle verdens hjørner, på scener som Carnegie Hall i New York, Hollywood Bowl i Los Angeles, Barbican Centre i London, Konzerthaus i Berlin og Théâtre des Champs-Elysées i Paris. Hun har også samarbeidet med en rekke musikere i forskjellige sjangre, som Leif Ove Andsnes, Max Richter (pianist og komponist), Dubfire (techno-produsent) og Christian Badzura (pianist og A&R visepresident hos plateselskapet Deutsche Grammophon). Sammen med broren, cellisten Håkon Samuelsen, toppet Mari VG-lista i 2015 med albumet Pas de Deux; det første klassiske albumet til å nå den gjeve førsteplassen på ti år. I samme periode gjorde Samuelsen seg også bemerket som kunstnerisk leder for Yellow Lounge i Oslo; et klubbkonsept som opprinnelig ble startet i Berlin med hensikt i å bryte ned de tradisjonelle normene for klassisk musikk, og å plassere klassiske musikere sammen med DJs og visuelle kunstnere i mer uformelle settinger.

– Hvilke nye artister hører du mest på nå om dagen?

– Det går i mye forskjellig! Alt fra Girl in Red og London Grammar, til Hannah Peel og Anna Meredith. I tillegg hører jeg mye på Joep Beving, Josin og Hania Rani.

– Fortell gjerne litt om samarbeidet med Christian Badzura…

– Christian kom på en konsert som jeg gjorde i Leipzig for kanskje 4-5 år siden. Jeg følte umiddelbart at vi snakket samme språk innen musikk og stil, og at vi tenkte i samme retning hva gjaldt innspilling. Vi er absolutt ikke alltid enige (haha), men de siste årene - siden jeg signerte med Deutsche Grammophon - har vi jobbet veldig tett, og jeg er utrolig privilegert som får spille inn på et så historisk selskap, og samtidig få styre ting i den retningen jeg ønsker å gå.

Mari Samuelsen/fakta:
  • Født: 1984 på Hamar.

  • Utdannelse: Barratt Due musikkinstitutt, Zürcher Hochschule der Künste, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

  • Har spilt med blant annet: Orchestre National de Lyon (med Max Richter), BBC Concert Orchestra, Baltic Sea Philharmonic, City Chamber Orchestra of Hong Kong, Konzerthausorchester Berlin, Shanghai Symphony Orchestra, Los Angeles Philharmonic og Trondheimsolistene.

  • Albumutgivelser: Pas De Deux ‎(med: Hakon Samuelsen, James Horner. Mercury Classics, 2015). Nordic Noir (Decca, 2017).  Mari (Deutsche Grammophon, 2019).

Støttet av Vestland fylkeskommune

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrev?