Myllarguten og Beethoven.
Pianist Tor Espen Aspaas og festspillmusiker Ragnhild Hemsing har samarbeidet tett i en årrekke. På konserten i Edvard Griegs egen stue fremfører duoen komponistens andre fiolinsonate og utdrag fra Slåtter og Lyriske stykker, samt slåtter fra Valdres og verk signert Beethoven og Halvorsen.
Festspillmusikeren veksler mellom å spille på fiolin og hardingfele.
– Jeg liker å bruke hardingfelen i det klassiske repertoaret, for å vise frem det kunstneriske instrumentet den er. Å følge sporene mellom tradisjonelle slåtter og Griegs og andres musikk er utrolig spennende, sier Hemsing.
Mange slåtter fra Valdres ble skrevet ned av Lindeman som en del av den norske nasjonsbyggingen på 1800-tallet, og hans samlinger var utgangspunktet for Griegs arbeid med folkemusikk.
Under denne intime festspillkonserten vil Hemsing og Aspaas spille frem gylne tråder i den norske og europeiske musikkarven.
Foto: Kaupo Kikkas
Ragnhild Hemsing fiolin, hardingfele
Tor Espen Aspaas piano
Grieg
Beethoven
Halvorsen
Edvard Grieg (1843–1907)
Fra Slåtter, op. 72
8. Bruremarsj (etter Myllarguten)
Ludwig van Beethoven (1770–1827)
Sonate nr. 1 i D-dur for fiolin og piano, op .12:1
1. Allegro con brio
2. Tema con variazioni. Andante con moto
3. Rondo. Allegro
Trad.
Slåtter fra Valdres
Edvard Grieg (1843–1907)
Fra Lyriske stykker, hefte V, op. 54, arrangert for hardingfele/fiolin og piano
2. Gangar
4. Notturno
3. Troldtog
Johan Halvorsen (1864–1935)
Fra Suite Mosaïque, op. 35, arrangert for hardingfele og piano
4. Veslemøys Sang
Edvard Grieg (1843–1907)
Sonate nr 2 i G-dur for fiolin og piano, op. 13
1. Lento doloroso – Poco allegro – Allegro vivace – Presto
2. Allegretto tranquillo
3. Allegro animato