Av: Ketil Mosnes
03. mai 2021
En av landets mest anerkjente artister med musikalsk maraton på Festspillene.
Hun er regnet som en av verdens ledende trompetister i sin generasjon, hun har høstet fantastiske kritikker, og hun har opptrådt på alle seks kontinenter. Tine Thing Helseth kan trygt sies å ha hatt en innholdsrik og travel karriere så langt, og mindre travelt blir det ikke på årets festspill, der hun er involvert i intet mindre enn fem forskjellige forestillinger.
– Jeg er utrolig glad for at jeg får gjøre så mange ulike konserter på festivalen, sier Helseth i et intervju med Festspillene. Blant annet skal hun spille inne i den splitter nye bybanetunnelen gjennom Løvstakken.
– Det jeg synes er gøy og inspirerende med en setting som Festspillene, er at det skjer så mye forskjellig hele tiden. Det er kult for meg som musiker å bli utfordret på nye opplevelser, som for eksempel å spille inne i en tunnel. Det er nettopp på slike steder ny magi oppstår! Jeg gleder meg enormt til alle konsertene jeg skal ha, og til å være i festspillmodus i herlige Bergen i to uker!
– Du har tidligere opptrådd på toppen av Oslo rådhus, på fjelltopper, og på festivalscener og små jazzklubber over hele kloden. Mangler fortsatt CV’en din noe sted eller en scene der du har drømt om å opptre?
– Jeg har fått spille mange kule og rare steder ja! Og man vet aldri hvor man får den helt spesielle opplevelsen. Det var like magisk å spille i Carnegie Hall som det var å spille høyt oppe i Dolomittene. Det er absolutt mange steder der det hadde vært kult å opptre en dag. Operahuset i Sydney for eksempel, det hadde vært gøy!
Helseth – som begynte å spille trompet som sjuåring - har mottatt mange utmerkelser for sitt arbeid, inkludert Årets nykommer ved Echo Klassik Awards 2013, Borletti-Buitoni Trust -stipendet i 2009 og ved Eurovision Young Musicians Competition (2. pris) i 2006. I 2007 hadde hun æren av å bli den første klassiske artisten som vant Spellemannprisen i kategorien Årets nykommer. Hun er kjent som en kunstner som utfordrer de musikalske grensene med en kreativ og fordomsfri filosofi, og som varierer repertoaret sitt fra den klassiske perioden til moderne og helt nye verk.Trompetisten er også aktiv med sitt ti kvinners sterke messingensemble tenThing. Ideen dukket opp i 2007 som et morsomt prosjekt hun ønsket å gjennomføre sammen med noen av sine nærmeste musikalske samarbeidspartnere, og siden den gang har gruppen spilt for publikum over hele Europa, USA og Kina.
– Du har oppnådd utrolig mye i ung alder. Hva slags kunstneriske målsettinger har du nå, og hvordan motiverer du deg til å oppnå dem?
– Jeg liker at jeg kan gjøre mange forskjellige prosjekter og konserter; det er det som driver meg og kreativiteten min. Målet mitt er alltid å videreutvikle meg og min musikalske stemme og identitet, og å kjenne på endringene som skjer etter hvert som man blir eldre og opplever nye ting. Jeg vil være en musiker som tør å være ærlig på scenen…å bare være meg.
– Var det et avgjørende øyeblikk i livet der du bestemte deg for å satse fullt og helt på karrieren?
– Jeg kan ikke huske å ha tenkt at jeg skulle gjøre noe annet i livet enn å spille trompet! Så da jeg fikk sjansen til å satse i veldig ung alder, føltes det som det mest naturlige i verden.
Helseth er for tiden bosatt i Oslo og er aktiv som blant annet TV- og radioprogramleder, samt som trompetlærer/professor ved Norges musikkhøgskole. I juni 2013 lanserte hun prosjektet Tine@Munch i forbindelse med feiringen av 150-årsjubileet for Edvard Munchs fødsel, med en rekke forestillinger og gjesteartister som Leif Ove Andsnes, Nicola Benedetti og Truls Mørk. Siden 2019 har hun vært en del av den kunstneriske ledelsen ved Risør kammermusikkfest.
– Et gjennomgangsspørsmål vi stiller mange av artistene i år handler om dette med omstilling: Du er vant til å ha en travel timeplan med mye reising. Hvordan har du håndtert koronaperioden?
– Det har jo vært et annerledes år for alle…for hele verden! Timeplanen er en helt annen; det er veldig lite reising og mye mer ro. Jeg er vant til å reise rundt i verden hele tiden for å spille, så det er klart at det har føltes spesielt å være mest hjemme. Men det er jo også deilig! Samtidig har jeg vært utrolig heldig og fått muligheten til å spille mange konserter og å gjøre mange fine prosjekter i Norge. Hver konsert betyr litt ekstra nå.
Støttet av Vestland fylkeskommune